Odrzucenie płatności kartą?

Dowiedz się, dlaczego płatność może zostać odrzucona

ważna wiadomość

Redaktor naczelny Michał Pakuła

0 udostępnij na FB
Co może być głównym powodem odrzucenia naszej płatności? Poznaj 6 najczęstszych powodów odrzucenia płatności kartą.

“Transakcja Odrzucona” to stosunkowo częsty komunikat, który pojawić się może w najmniej oczekiwanej sytuacji. Nie musimy od razu obawiać się o najgorsze, czyli o kradzież i “wyczyszczenie konta”, gdyż najczęściej powody odrzucenia transakcji są zgoła inne.

W rzeczywistości istnieje kilka powodów, dla których nie możemy czasami zrealizować płatności. Poniżej przedstawiamy najczęstsze powody odrzucenia transakcji i podpowiadamy co zrobić w takich sytuacjach.

6 najczęstszych powodów odrzucenia płatności kartą

Brak internetu

Pierwszym powodem i jedną z najczęstszych przyczyn odrzucenia transakcji kartą płatniczą jest brak internetu. Wszystkie terminale oraz bankomaty działają dzięki łączności bezprzewodowej. Ta, jak wiemy, może często być zrywana lub mieć bardzo niską jakość sygnału. Istnieją dwa typy odrzucenia transakcji w ten sposób. Pierwszy z nich to całkowity brak internetu i komunikat “transakcja odrzucona”. W takim przypadku nie dokonamy w ogóle palności, a na terminalu powinna pojawić się ikona braku internetu. W bankomatach przeważnie zobaczymy ikonę skrzyżowanych narzędzi i komunikat o awarii bankomatów. Po przyłożeniu karty do terminala, niektóre modele mogą pokazywać oczekiwanie na akceptację, ale po przekroczeniu pewnego czasu zostanie wyświetlony komunikat o odrzuceniu płatności.

Drugą i znacznie bardziej stresującą sytuacją jest przerwanie połączenia internetowego w trakcie transakcji np. płatności w terminalu czy wypłaty gotówki w bankomacie. Gdy rozpoczniemy proces płatności i włożymy kartę do bankomatu lub terminala, te mogą pobrać z niej środki, ale wskutek przerwania połączenia nie przekazać ich do banku. W efekcie ujrzymy napis “transakcja odrzucona” a z konta znikną nam środki, które próbowaliśmy wypłacić. Wiele osób z pewnością przerazi się, że suma zniknęła z konta, a my nie otrzymaliśmy pieniędzy do ręki z bankomatu. W takiej sytuacji należy zachować potwierdzenie odrzucenia i poczekać. Przeważnie na koniec każdego dnia bank przeprowadza rewizje operacji i wychwyci błędy oraz zwróci nam środki na konto bankowe. W niektórych sytuacjach czas ten może wydłużyć się np. do 7 dni. Jeśli zatem transakcja została odrzucona, a my nie otrzymaliśmy pieniędzy z bankomatu w ciągu jednego dnia, warto udać się do banku i wyjaśnić sytuację. Teoretycznie i praktycznie nie ma możliwość, abyśmy pieniądze stracili, ale ich odzyskanie na konto może potrwać.

Uszkodzony terminal

Kolejną przyczyną odmowy transakcji może być po prostu defekt terminala. Są to urządzenia elektroniczne, poddawane dziennie bardzo intensywnej pracy. Tak jak każde inne urządzenia, terminal może po prostu odmówić posłuszeństwa. Nie zawsze będzie to efektowne zgaśnięcie terminala, a często defekt po prostu objawi się poprzez odrzucenie transakcji. Przeważnie terminale, jeśli są wyłączone, muszą włączyć się i zalogować do systemu, co również trwa dłuższą chwilę, a płatności nie są możliwe. Ten defekt spotkamy najczęściej rano lub w miejscach, gdzie płatności kartą nie jest często wykonywane. Sprzedawcy bardzo często nie znają się na elektronice i nie są w stanie wychwycić niektórych usterek. Dopiero po kilkukrotnym odrzuceniu transakcji przez różnych klientów orientują się, że terminal nie działa prawidłowo.

Uszkodzona karta

Częstą przyczyną odrzucenia transakcji lub niemożliwości jej przeprowadzenia jest uszkodzona karta płatnicza. Obecnie karty takie są tworzone z wytrzymałych tworzyw, a wydawcy kart starają się poprawić ich wytrzymałość. Choć wydawcy kart dbają o ich jakość, karty płatnicze mogą ulegać uszkodzeniu. W środku karty kredytowej czy debetowej wtopiona jest cienka antena w postaci przewodu do płatności zbliżeniowych i chipu. Karty mogą zostać wygięte nawet nieświadomie, zalane czy przetarte w taki sposób, że wewnętrzne elementy karty zostaną uszkodzone. Przeważnie karty są noszone w portfelach i nie zwracamy na nie szczególnej uwagi. Na uszkodzenia narażone są szczególnie karty, które używamy przez kilka lat. Jeśli więc otrzymamy komunikat o odrzuceniu transakcji, powinniśmy mieć również na uwadze i taką opcję.

Ciekawostka: Na rynku spotkać można również karty metalowe z nadrukowanym chipem czy karty przezroczyste. Nawet takie karty płatnicze określane jako “pancerne” czasami mogą zostać uszkodzone.

Limit na karcie

Prozaiczną przyczyną odrzucenia transakcji może być limit na karcie – dzienny lub miesięczny. Przeważnie ustawiamy taki limit przy otwieraniu konta lub karty i nie zwracamy na niego uwagi. Po pewnym czasie, gdy zaczynamy wydawać więcej pieniędzy po dziennych lub miesięcznych przekroczeniach limitu, karta zostaje zablokowana, a dalsze płatności nie są możliwe. Limit taki przeważnie możemy zmienić w aplikacji mobilnej czy bankowości elektronicznej bez konieczności wizyty w oddziale.

Pierwsza płatność — odrzucenie płatności zbliżeniowej

płatność zbliżeniowa - transakcja odrzucona

Bardzo często powodem odrzucenia transakcji może być użycie karty po raz pierwszy. Przeważnie po otrzymaniu karty jesteśmy tak zaaferowani nowym nabytkiem, iż udajemy się do sklepu i dumnie przykładamy ją do terminala. W niektórych sytuacjach musimy jednak aktywować kartę pierwszą płatnością przy pomocy kodu pin. O konieczności wykonania pierwszej transakcji zapomina wiele osób, obawiając się, że zostali okradzeni lub wystąpił inny błąd bankowości. Jeśli zatem płacimy po raz pierwszy nową kartą — szczególnie zbliżeniowo, powinniśmy dokładnie zapoznać się z pierwszym użyciem takiej karty np. na stronie banku lub w oddziel u doradcy.

Przerwa techniczna — awaria

Problemy z kartą płatniczą mogą być też spowodowane przez awarie banku oraz planowane przerwy techniczne. Te drugie są przeważnie prowadzone w godzinach nocnych, gdy mała ilość klientów korzysta usług banków. Otrzymamy zatem wcześniej informację, między którymi godzinami będzie przeprowadzana konserwacja i kiedy płatność kartami będzie niemożliwa.

“Transakcja odrzucona” – Co mam robić?

Jeśli transakcja naszą kartą płatniczą zostanie odrzucona, pierwszym krokiem powinno być niepanikowanie. Przeważnie nie stało się nic istotnego, a przyczyna odrzucenia płatności jest prozaiczna. Warto ponownie spróbować dokonać płatności tą samą kartą lub inną, którą mamy przy sobie. Jeśli takie działanie nie przyniesie skutku, warto w innym sklepie spróbować ponownie płatności. Jeśli dana karta będzie działała, a druga nie, warto udać się do banku. Przed wizytą w placówce powinniśmy sprawdzić też saldo kary oraz limity i powiadomienia o pracach technicznych w aplikacji mobilnej.

Czytaj również

Oceń:*