Jak założyć profil zaufany?
Obecnie niemalże milion Polaków ma już założony Profil Zaufany. Jest to elektroniczny podpis z pomocą którego można załatwić online wiele codziennych, ważnych spraw urzędowych. Jak zatem założyć Profil Zaufany?
Co to jest Profil Zaufany?
Profil Zaufany powszechnie zwany eGO służy do tego, co sugeruje jego nazwa. Każdy jego użytkownik posiada w internecie powiązaną z nim i zweryfikowaną cyfrową tożsamość, dzięki czemu może być z powodzeniem rozpoznanym przez poszczególne systemy elektroniczne administracji publicznej.
W dużym skrócie, profil zaufany to internetowe “ja” każdego użytkownika, które jest w sieci potwierdzone urzędowo. Profil ten zawiera bowiem dane osobowe użytkownika, jego numer PESEL, numer telefonu oraz posiadany adres email. Profil Zaufany powstał z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji. Został on wdrożony w życie na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku dotyczącej informatyzacji działalności podmiotów realizujących poszczególne zadania publiczne.
Jakie sprawy można załatwić posiadając profil zaufany?
Profil zaufany daje każdemu posiadaczowi szereg niezwykle korzystnych możliwości. Dzięki niemu można składać wnioski, opłaty, podania, deklaracje oraz inne istotne dokumenty, bez konieczności wychodzenia z domu do danego urzędu.
Posiadając profil Zaufania można szybko i skutecznie:
– sprawdzić w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych poszczególne informacje o dochodach, wysokości składek, zwolnieniach lekarskich, a nawet wyliczyć hipotetyczną emeryturę
– złożyć bez problemu deklarację rozliczeniową do ZUS-u czy pobrać zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami
– w razie potrzeby pobrać zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego
– złożyć deklarację do karty podatkowej,
– złożyć deklarację do podatku od spadków i darowizn oraz podatku od poszczególnych czynności cywilno-prawnych
– pobrać akty takie jak: urodzenia czy małżeństwa oraz inne ważne dokumenty wydawane przez Urząd Stanu Cywilnego
– złożyć wniosek o dowód osobisty
– złożyć wniosek o posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
– zarejestrować działalność gospodarczą
– zgłosić sprzedaż pojazdu samochodowego w wydziale komunikacji
– złożyć wniosek o posiadanie karty dużej rodziny
– sprawdzić swoje dane osobowe w rejestrze Dowodów Osobistych oraz rejestrze PESEL
– załatwić istotne sprawy na portalu pacjent.gov.pl
Jak założyć profil zaufany przez internet?
Mając na uwagę istotę spraw, które można załatwić posiadając Profil Zaufania warto zdecydować się na jego założenie. Zadanie to nie jest trudne i można je wykonać w ciągu pięciu minut. Istnieją dwa sposoby na to, aby założyć Profil Zaufany: krótszy przez internet oraz nieco dłuższy poprzez skorzystanie z usług urzędu. Jak zatem założyć Profil Zaufany przez internet?
Jak powszechnie wiadomo obecnie mnóstwo osób posiada różnorodne konta internetowe w poszczególnych firmach do założenia których wymagane było podpisanie umowy, co zawsze jest warunkowane zweryfikowaniem danych z dowodu osobistego. Można zatem stwierdzić, że posiadanie konta internetowego w danym banku czy konta abonenckiego w danej sieci komórkowej to swego rodzaju, nieformalny profil zaufany.
Niemniej, aby go posiadać trzeba go połączyć z bazą danych Ministerstwa Cyfryzacji. Taką możliwość ma w naszym kraju dziesięć firm. Należą do nich między innymi banki: Pekao SA, Milenium, PKO BP, mBank, Santander czy też sieć komórkowa T-Mobile. Zatem posiadając konto internetowe w którejś z powyższych instytucji można w prosty sposób aktywować swój profil zaufany.
W tym celu wystarczy, że zainteresowana osoba wejdzie w odpowiednią zakładkę na koncie i złoży stosowne podanie o profil zaufany. Następnie trzeba przejść dwie weryfikacje kodem SMS i po kilku minutach można z powodzeniem już korzystać w własnego profilu zaufanego. Informacja potwierdzająca założenie profilu zaufanego zostanie wysłana na naszą skrzynkę e-mail.
Założenie Profilu Zaufania z pomocą podpisu
Drugim sprawdzonym sposobem jest założenie Profilu Zaufania z użyciem podpisu elektronicznego, który to jest swego rodzaju zaszyfrowanym kodem potwierdzającym tożsamość. Niemniej aby go zdobyć, trzeba wcześniej złożyć stosowne dokumenty w uprawnionym urzędzie i zapłacić za jego wyrobienie.
Każda osoba zainteresowana założeniem profilu musi wejść na jego stronę, a następnie w prawym górnym rogu wybierać zakładkę z napisem “zarejestruj się”. W dalszej kolejności należy wypełnić stosowny formularz i go akceptować. Po wykonaniu tej czynności do zainteresowanej osoby przychodzi sms z kodem potwierdzającym, który należy wpisać na stronie, a następnie go zatwierdzić.
Po wykonaniu tych czynności na stronie wyświetli się komunikat, który to potwierdzi, że wniosek został złożony pomyślnie. Następnie w oknie pojawią się opcje takie jak: “Wyświetl listę punktów potwierdzających” oraz “Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym”. Jeśli dana osoba ma wyrobiony podpis, wówczas powinna wybrać drugą opcję. Z kolei w sytuacji, gdy nie posiada ona podpisu elektronicznego, wówczas pozostaje jej opcja potwierdzenia swojej tożsamości w danym urzędzie lub banku. Ich lista znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji.
Warto pamiętać o tym, że każdy Profil Zaufany posiada termin ważności. W związku z tym, po trzech latach od jego założenia trzeba ponownie powtórzyć jedną z powyższych opcji. Posiadając profil zaufany, osoba taka jest w pełni wiarygodna i nikt nie może podszyć się pod jej dane, bowiem są one odpowiednio zabezpieczone.
Bardzo fajna opcja z tym profilem zaufanym. Co prawa wniosku w ZUS jeszcze nie składałam, ale to jeszcze przede mną. Ale składałem wniosek do Urzędu Miasta i przyznam że łatwiej i przejrzyście się go wypełnia niż taki papierowy – polecam!
Dużo można obecnie załatwić przez profil zaufany. Sprawdził się szczególnie w dobie koronawirusa, kiedy większość rzeczy można było załatwić, bez wychodzenia z domu. Szczególnie użyteczna opcja dla osób prowadzących działalność gospodarczą.