Dofinansowanie do ocieplenia domu – Program Czyste Powietrze

ważna wiadomość

Redaktor naczelny Karol Jaszewski

0 udostępnij na FB

Kondycja środowiska na całym świecie i publiczne dyskusje na temat ekologii sprawiają, że światowi przywódcy wzięli się poważnie za wdrażanie rozwiązań, które mają na celu zniwelowanie dotychczasowych szkód. Panuje moda na fotowoltaikę i korzystanie z innych odnawialnych źródeł energii, a politycy oferują pomoc w wymianie starych systemów grzewczych na nowe. “Czyste Powietrze” jest pierwszym ogólnopolskim programem dopłat do wymiany starych pieców oraz docieplenia domów jednorodzinnych.

Celem programu jest walka ze smogiem, ale dodatkową gratyfikacją dla poszczególnych osób będzie również obniżenie kosztów ocieplenia domów w sezonie grzewczym. Jak składać wnioski, komu przysługuje dopłata i co jeszcze warto o niej wiedzieć? Poniżej znajdują się najważniejsze informacje.

Dopłata do ocieplenia domu z ulgi termomodernizacyjnej – dla kogo?

W 2022 roku dofinansowanie do ocieplenia domu jest przyznawane w ramach kilku programów dopłat, które są realizowane przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz w ramach lokalnych programów. Według ostatnich szacunków w Polsce termomodernizacji wymaga ponad 4 miliony domów. Ich ocieplenie to szansa na poprawienie komfortu domowników w okresie zimowym, a także redukcję comiesięcznych opłat za ogrzewanie w dobie szybujących w górę cen za energię.

O dofinansowanie w tym przypadku mogą ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne, które są właścicielami lub współwłaścicielami domów jednorodzinnych albo wydzielonego w domu jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną od całości księgą wieczystą. Ich dochód roczny nie może przekraczać 100 tysięcy złotych. Warto podkreślić, że o dopłatę mogą starać się zarówno osoby, których domy są już w fazie końcowej, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają prace budowlane. Do 2029 roku właściciele domów mają obowiązek wymiany nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne i uznawane przez Unię Europejską źródła ciepła, co jeszcze bardziej pobudza zainteresowanie dopłatami z programów.

Ile można uzyskać dofinansowania do ocieplenia domu?

Program Czyste Powietrze przewiduje budżet o wysokości 103 miliardów złotych do wydania w latach 2018-2029. Możliwe jest wzięcie kredytu na dofinansowanie z tego programu, a w tym wypadku zainteresowanym przyznaje się maksymalnie 100 tysięcych złotych, które można rozłożyć na najwyżej 108 rat. Jeśli dochód na jednego członka w gospodarstwie nie przekracza 900 złotych w przypadku gospodarstw wieloosobowych lub 1260 złotych w przypadku gospodarstwa jednoosobowego, to takie osoby będą mogły z programu otrzymać nawet 90 procent wsparcia, a kwota ta może wynieś nawet 69 tysięcy złotych. W pozostałych sytuacjach wysokość dopłaty zależy od dochodów wnioskodawcy, a jeśli ma on różne źródła dochodów, to trzeba je podsumować.

Program Czyste Powietrze a Czyste Powietrze Plus – główne różnice

Latem 2022 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska o wprowadzeniu nowego programu “Czyste Powietrze +”, które pod paroma względami różni się od programu “Czyste Powietrze”. Po pierwsze maksymalna kwota dofinansowania wzrasta w tym wypadku do 79 tysięcy złotych. Przede wszystkim zaś różnica polega na tym, że w programie “Czyste Powietrze Plus” można w krótkim czasie uzyskać prefinansowanie do 50 procent kwoty, która będzie przeznaczona na wykonanie wszystkich niezbędnych prac. Z kolei po zakończeniu prac beneficjent w trybie przyśpieszonym będzie mógł odzyskać drugą część kwoty. Wstępnie na program przeznaczono 2 miliardy złotych, ale jeśli będzie cieszył się zainteresowaniem, udostępnione zostaną większe środki.

Jak złożyć wniosek w programie “Czyste Powietrze”?

wniosek czyste powietrze
Istnieje kilka sposobów na złożenie wniosku w programie “Czyste Powietrze”, a każdy z nich jest bezpłatny. Osoby, które chcą wypełnić wniosek w wersji online, będą do tego potrzebowały Profilu Zaufanego. Jest to rodzaj potwierdzonego zestawu danych, na podstawie których można bezbłędnie zidentyfikować daną osobę. Znajdują się w nim imię, nazwisko oraz PESEL posiadacza, a konto jest tak zabezpieczone, aby nikt poza nim nie mógł się do niego dostać. Wystarczy zalogować się na swoje konto w Portalu Beneficjenta i pobrać edytowalny formularz PDF.

Po wypełnieniu należy złożyć go na skrzynkę podawczą Portalu Beneficjenta, a następnie wydrukować, podpisać, załączyć niezbędne oświadczenia i wysłać pocztą lub zanieść do urzędu. Jeśli wniosek będzie wysyłany kurierem, to na kopercie należy dopisać “Program Priorytetowy „Czyste Powietrze”” i wysłać go do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w województwie, w którym znajduje się dom lub lokal mieszkalny mający zostać objęty programem.

Osoby decydujące się na złożenie wniosku w urzędzie mogą pobrać dokument z Portalu Beneficjenta na stronie internetowej WFOŚiGW, wydrukować go, wypełnić i złożyć w siedzibie lub oddziale WFOŚiGW. Jeśli ktoś zamierza starać się o podwyższone lub najwyższe dostępne dofinansowane, do swojego wniosku musi dołączyć stosowne zaświadczenia, które go do tego upoważniają. Zaświadczenia te nie mogą być opatrzone datą wcześniejszą niż trzy miesiące od daty złożenia wniosku. W przypadku braku księgi wieczystej dla domu, należy załączyć dokument potwierdzający prawo własności. Jeśli nieruchomość należy do więcej niż jednej osoby, konieczne będzie złożenie oświadczeń z danymi oraz podpisami wszystkich współwłaścicieli domu. Z kolei w przypadku małżeństwa z ustawową wspólnością majątkową konieczne będzie złożenie oświadczenia, w którym znajdą się dane oraz podpis żony lub męża.

Jak odliczyć ulgę termomodernizacyjną?

W zeznaniu podatkowym ulgę termomodernizacyjną można odliczyć od dochodu opodatkowanego podatkiem liniowym, dochodu opodatkowanego według skali podatkowej lub też przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Warto podkreślić, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 tysięcy złotych i dotyczy to wszystkich realizowanych prac termomodernizacyjnych w budynkach, których dana osoba jest właścicielem lub współwłaścicielem. Jeśli związane z pracami wydatki były opodatkowane podatkiem VAT, kwota powinna być odliczona wraz z tym podatkiem. Nie dotyczy to sytuacji, w których podatek został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Wszelkie wydatki na termomodernizację, które nie zostały pokryte przez czyjś dochód za rok podatkowy, będzie można odliczyć w kolejnych latach. Istnieje jednak przepis, na mocy którego nie będzie można ich odliczać dłużej niż przez sześć lat. Ważne jest również to, że jeśli termomodernizacja nie zostanie zrealizowana w ciągu trzech lat, ulga będzie musiała zostać zwrócona.

Czytaj również

Oceń: