Zastrzeżenie karty płatniczej – jak to zrobić?

ważna wiadomość

Redaktor naczelny Karol Jaszewski

0 udostępnij na FB

Karta płatnicza to dziś nieodłączny element naszego życia, ponieważ możemy nią zapłacić w sklepie stacjonarnym czy internetowym. Jeśli zapomnimy jej zabrać z domu to nie jesteśmy w stanie wypłacić gotówki z banku lub szybko zapłacić za zakupy. A co jeśli ją zgubimy lub – co gorsza – zostanie nam skradziona?

W jaki sposób możemy zabezpieczyć nasze konto bankowe po zagubieniu karty płatniczej? Jak w takiej sytuacji postąpić? Co jest lepsze blokada czy zastrzeżenie karty? Jak nie zgubić się w podczas kolejnych etapów zabezpieczania naszych środków finansowych na koncie. Tego dowiesz się z tego artykułu.

Zastrzeżenie a blokada karty płatniczej — główne różnice

W momencie, gdy zauważymy utratę karty płatniczej możemy wykonać dwie różne operacje bankowe. Możemy zastrzec kartę lub ją zablokować.

Zastrzeżenie karty płatniczej to proces nieodwracalny, który powoduje to, że już nikt nie będzie mógł skorzystać z karty. W tym przypadku należy złożyć wniosek o przyznanie nowej karty płatniczej do konta bankowego. Natomiast blokada karty płatniczej jest to operacja czasowa i odwracalna, dlatego, gdy karta się odnajdzie lub sami zdecydujemy się na odblokowanie karty poprzez portal bankowy, lub aplikację to zostanie przywrócona do użytkowania i będzie można z niej ponownie korzystać.

Czasowa blokada karty płatniczej to dobre rozwiązanie, jeśli nie jesteśmy w stanie zapewnić 100% bezpieczeństwa sobie oraz swoim rzeczom. System łatwych płatności działa tak, że płacąc do określonej kwoty w sklepach nie musimy podawać kodu PIN. Dlatego dla bezpieczeństwa własnego i swoich środków na koncie warto jest zablokować kartę płatniczą od razu. A gdy mamy możliwość wykonania telefonu do banku, wtedy warto zastrzec kartę korzystając z infolinii bankowych lub poprzez Zintegrowany System Zastrzegania Kart Płatniczych.

Zgubiona lub skradziona karta — co zrobić krok po kroku

Jeśli znajdujesz się w sytuacji, gdy nie możesz znaleźć swojej karty i podejrzewasz jej kradzież to musisz uspokoić swoje nerwy i rozpocząć metodyczne działanie dążące do jak najlepszego zabezpieczenia twoich środków finansowych. Pierwszym krokiem jest niezwłoczny kontakt z bankiem i podjęcie decyzji o zastrzeżeniu karty płatniczej. Jeśli nie możesz tego zrobić, a masz możliwość zalogowania się na swoje konto to warto chociaż swoją kartę zablokować, a następnie zgłosić do banku konieczność zastrzeżenia karty.

Podczas rozmowy telefonicznej poproś o zaświadczenie wraz z datą i godziną zastrzeżenia karty płatniczej. Warto posiadać takie potwierdzenie, aby uniknąć sporu z bankiem o wypłatę środków finansowych po zgłoszeniu wniosku o zastrzeżenie karty. Drugim krokiem jest zawiadomienie policji o dokonaniu kradzieży karty płatniczej. Nie jest to krok obowiązkowy, ale część z nas posiada ubezpieczenia na wypadek kradzieży i tylko zaświadczenie z policji jest wiarygodnym źródłem informacji dla ubezpieczyciela. Jeśli chcesz ubiegać się o ubezpieczenie, niezwłocznie musisz zgłosić się na policję.

Ostatni krok to złożenie wniosku o wydanie nowej karty płatniczej, która przyznaje Ci dostęp do twoich środków finansowych. Warto jest co jakiś czas monitorować sprawę kradzieży karty płatniczej w banku oraz na policji co jakiś czas. Może się okazać, że sprawca zostanie złapany, a skradzione rzeczy wrócą do Ciebie.

Kto może dokonać zablokowanie karty?

Większości z nas wydaje się, że kartę może zastrzec jedynie właściciel konta bankowego, do którego jest przypisana. I tutaj możemy być w błędzie. Istnieją jeszcze dwa wyjątki, które pozwalają zastrzec kartę płatniczą osobom trzecim. Pierwszym wyjątkiem jest najbliższa rodzina (współmałżonek, rodzice i dorosłe dzieci) o ile znają dokładne informacje dotyczące właściciela konta, czyli oprócz danych osobowych, daty urodzenia również hasło lub nazwisko rodowe matki.

Drugim wyjątkiem jest przypadkowy znalazca karty. W tym przypadku oczywiście nie podaje danych do konta, a swoje dane w celu identyfikacji znalazcy oraz przedstawienia kolejnych kroków. Najczęściej znalazca jest proszony o dostarczenie karty do najbliższej placówki bankowej. Te dwie opcje zostały wprowadzone, ponieważ czasami osoba, która jest właścicielem karty nie może samodzielnie dokonać zastrzeżenia albo blokady karty płatniczej.

Szybkie zastrzeżenie karty — dlaczego jest ważne?

Brak szybkiej reakcji związanej z zastrzeżeniem karty płatniczej uniemożliwia złodziejowi zakupy na nasz koszt. Jeśli zbyt późno odkryjemy kradzież karty bankomatowej możemy pożegnać się z częścią naszych oszczędności. Im szybciej podejmiemy działanie, tym lepiej, ponieważ po dokonaniu procesu zastrzeżenia karty, bank ma obowiązek monitorować nawet najmniejsze wypłaty z konta lub zapłatę w sklepach stacjonarnych i internetowych i ma wtedy obowiązek nieautoryzowania tych transakcji. Gdyby więc po dokonaniu procesu zastrzeżenia karty będą miały miejsce operacje bankowe, to bank ma obowiązek zwrócić klientowi kwotę tej transakcji.

Dlatego tak ważne jest zwrócenie się do pracownika banku o potwierdzenie zgłoszenia utraty karty wraz z datą i dokładną godziną. W przypadku transakcji przeprowadzonych przed zastrzeżeniem karty bankomatowej bank odpowiada wyłącznie za transakcje kartą debetową powyżej 50 euro. Warto zorientować się w ofercie banku dotyczącej zabezpieczenia naszego majątku przed kradzieżą i nieprawidłowym administrowaniem transakcji tuż po zastrzeżeniu karty bankomatowej.

Zastrzeżenie karty płatniczej w banku — infolinie

Każdy bank posiada swoją infolinię, która umożliwia zastrzeżenie karty bankomatowej. Co więcej, istnieje tzw. Zintegrowany System Zastrzegania Kart Płatniczych dostępny pod numerem telefonu 828 828 828. Ogólna infolinia jest dostępna przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, z każdego miejsca na świecie. Bankami, które nie należą do tego systemu są między innymi: mBank, Bank Pocztowy, Idea Bank, Toyota Bank oraz Nest Bank.

  • Infolinia PKO Bank Polski: 800 302 302
  • Infolinia ING Bank Śląski: (32) 357 00 12
  • Infolinia mBank: +48 42 6 300 800

Zastrzeganie kart płatniczych nie jest procesem trudnym, ale podczas działania w dużym stresie i strachu nie wszystko może pójść po twojej myśli. Najważniejszy krok to ten, aby skontaktować się z infolinią swojego banku i zastrzec kartę oraz odebrać potwierdzenie rozmowy. A następnie krok po kroku zweryfikować co stało się z kartą bankomatową, jakie transakcje zostały wykonane przez złodzieja.

Na samym końcu warto sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie oraz zwrot skradzionych środków. Pamiętaj o tym, aby skonsultować się z doradcą finansowym lub prawnikiem, którzy wskażą Ci kolejne kroki na drodze do odzyskiwania środków finansowych.

Czytaj również

?>