Konto firmowe przy działalności gospodarczej – czy trzeba je posiadać?

ważna wiadomość

Redaktor naczelny Karol Jaszewski

1 udostępnij na FB

Otwierając działalność gospodarczą, załatwiamy szereg różnego rodzaju formalności. W pierwszej kolejności dopełniamy sprawy urzędowe, takie jak rejestracja działalności w Urzędzie Miasta, zgłoszenie w ZUS’ie czy w Urzędzie Skarbowym. W podobnym czasie zakładamy również konto firmowe w banku.

Czy jednak jeśli posiadamy już standardowe konto osobiste w banku, to jest nam jeszcze potrzebne dodatkowe konto firmowe? Wydawać by się mogło, że w przypadku osoby prowadzącej 1-osobową działalność gospodarczą nie ma konieczności zakładania takiego rachunku firmowego. A jak to wygląda w rzeczywistości?

Czy trzeba mieć konto firmowe przy działalności gospodarczej?

Szukając odpowiedzi w przepisach prawa, nie znajdziemy konkretnej informacji na temat tego, czy musimy zakładać konto firmowe w banku, czy nie musimy tego robić. Znajduje się tam co prawda jasna informacje, że osoba prowadząca działalność gospodarczą zobowiązana jest do posiadania rachunku bankowego, który będzie służył do rozliczania się z Urzędem Skarbowym, czy opłacania składek do ZUS. W przepisach na próżno jednak szukać informacji, czy powinno być to konto firmowe, czy może do tego celu posłużyć standardowe konto osobiste.

Czy w takiej sytuacji powinniśmy zatem zakładać konto firmowe, czy nie musimy tego robić?

Jeżeli nie założyliśmy konta formowego, a do aktywności firmowej używamy konta osobistego, to wg polskich przepisów prawa nic nam za to nie grozi. Niemniej jednak, prowadząc własną firmę czy 1-osobową działalność gospodarczą, zdecydowanie warto założyć odrębne konto firmowe.

Dlaczego warto mieć odrębne konto firmowe?

Odpowiedź na to pytanie będzie dosyć prosta. Otóż otwierając działalność gospodarczą, warto mieć rachunek firmowy, głównie w celu oddzielenia wszystkich transakcji firmowych, od tych które realizujemy w celach prywatnych. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że w przypadku kontroli Urzędu Skarbowego, może zachodzić potrzeba weryfikacji transakcji zachodzącym w ramach konta przypisanego do działalności gospodarczej. Jeśli poza udokumentowanymi przelewami, które pochodzą od naszych kontrahentów, będą się na nim znajdowały również inne prywatne przelewy, to możemy mieć przez to problemy. Tym bardziej, jeśli takich przelewów przepływających przez konto będzie całkiem sporo, a niektóre z nich na wysokie kwoty. To główny powód, dla którego warto sobie założyć dodatkowy rachunek firmowy.

Przelewy do ZUS i US

Drugi ważny powód, dla którego założenie konta firmowego może okazać się niezbędne to rozliczanie się z ZUS i Urzędem Skarbowym. Otóż zakładając działalność gospodarczą, zobowiązujemy się opłacać każdego miesiąca składki do ZUS. Jeżeli będziemy generować dochód, automatycznie powstanie zobowiązanie podatkowe, które będziemy musieli przelać na indywidualny rachunek podatkowy (mikro rachunek podatkowy). Znacznie łatwiej będzie nam realizować te płatności, gdy będziemy posiadali rachunek firmowy. Tym bardziej, że większość banków ne pobiera opłat za przelewy do ZUS i US realizowane z konta firmowego.

Czytaj również

1 Comment
  1. Niby nie trzeba zakładać, ale po co tak ryzykować. Konto firmowe nie musi być drogie w prowadzeniu, załóżcie sobie mBiznes w mBanku i przyznanie mi rację 😉

    (4/5)

Oceń: